Тема: Пейзаж. Історія пейзажу.
Мета уроку: формувати поняття про пейзажний жанр і його види; ознайомити з художниками-пейзажистами від 16 ст. в Китаї до сучасних художників; розвивати естетичний та художній смак, здібності емоційно сприймати красу мистецтва; виховувати шанобливе і зацікавлене ставлення до пейзажів.
Тип уроку: комбінований, вивчення нового матеріалу
Обладнання для вчителя: ілюстративний матеріал, репродукції художників-пейзажистів, учнівські роботи, малюнок вчителя на дошці.
Обладнання для учнів: папір, фарби, фломастери, олівці, гумка, пензлі.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
- До якого жанру образотворчого мистецтва можна віднести картини, репродукції яких розміщені в класі?
- В яких техніках виконані ці малюнки?
- Що є виражальним засобом живопису?
Гра «Відгадай».
Якщо бачиш - на картині
Намальована ріка,
Чи то іній на ялинці,
Чи хмаринка здалека,
Чи засніжена рівнина,
Чи вузький провулок наш,
То, звичайно, ця картина
Називається … (пейзаж).
Якщо бачиш на картині
Чашку кави на столі,
Чи калач на скатертині,
Чи троянду в кришталі,
Чи якусь яскраву вазу,
Чи смачний великий торт,
А хоч всі предмети зразу
Знай, це буде … (натюрморт).
Якщо бачиш, що з картини
Ніби дивиться на нас
Принц в одежі старовинній,
Чи сучасний верхолаз,
Льотчик, вчений балерина,
Чи художник, чи поет,
Так і знай, що ця картина
Називається … (портрет).
Якщо художник зобразив
Лицарів, що у поході,
Або війни чи стихію,
Що колись була в природі,
Чи принцес і королів,
Воїнів з мечем незвичним,
Жанр цей зветься …
(історичним)
Смуток, радість і любов –
Художник все відображає,
І красу людей у праці
Він чудово розкриває.
Все, що діється навкіл,
Відтворить завжди готовий.
Ці роботи потрапляють в жанр,
Що зветься … (побутовий).
Ось ти бачиш на картині:
Вовк з вовчицею сидять,
Лев – цар звірів – у савані
З левенятами лежать.
Бачиш іншого ти звіра,
Що зовсім нам є незвичний,
Як назвати жанр робіт цих?
Жанр цей -…(анімалістичний).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
За словами французького художника А. Сислея, «одна з найбільш привабливих рис пейзажу — рух, життя… Вдихнути життя у витвір мистецтва — безсумнівно, обов’язкова мета кожного художника, вартого цього ім’я. Усе має сприяти цьому: форма, колір, фактура. Але це життя в картину може вдихнути тільки схвильованість її творця, і саме вона і хвилює глядача». Передаючи мотив природи так, «щоб глядач легко міг спіймати його… прибираючи зайві деталі, можливо підвести глядача до того, щоб він ішов по шляху, який вказує йому живописець, і помічав насамперед те, що захоплювало автора». Краєвид неможливо створити байдужим пензлем.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Пейзаж – жанр живопису, присвячений зображенню природи, міст, архітектури. У своїх роботах художники-пейзажисти зображують гори, ліси, річки. озера, моря, села та ін. Деякі пейзажі мають ще окрему назву. Морський пейзаж зветься мариною, зображення мальовничих видів – ведута, а пейзажі сучасних міст – урбаністичний.
Історія виникнення жанру пейзаж досить давно. Ще в давні часи людей і тварин зображували в оточенні дерев, річок та трави. Та ці роботи ще не були справжніми пейзажами. Тривалий час цей жанр виконував другорядну роль в живописі.
Як самостійний жанр мистецтва він вперше з’явився в Китаї у ІІ столітті. Пейзажі у китайських художників були надзвичайно витонченими. Щоб створити таку картину, потрібно було мати глибокі знання і вміння.
У Середньовіччі художники використовували пейзаж як допоміжний, тобто як тло в портретах і сюжетних композиціях. Те ж саме відбувалося і в епоху Відродження. Лише через триста років пейзаж став самостійним жанром. Та при цьому художники змальовували природу прикрашаючи її. Намагалися зобразити її красивішою, ніж бачили.
Уже у ХІХ ст. художники почали зображувати навколишню природу такою, якою вона є. Французькі живописці почали малювати природу з натури, на відкритому повітрі.
У сучасному пейзажі художники перш за все намагаються передати свої думки та настрої.
В Україні також дуже багато талановитих художників-пейзажистів. До їхнього числа належать такі митці: Т.Г. Шевченко, Т. Яблонська, С. Васильківський, О. Шовкуненко, С. Шишко, І. Айвазовський, А. Куїнджі та багато інших.
Обговорення і аналіз робіт художників Т.Г. Шевченка, І. Айвазовського, А. Куїнджі та В.Орловського за таким планом:
1) Хто автор?
2) Що зображено на картині?
3) Де і коли відбуваються події?
4) Чому художник вибрав саме такі кольори?
5) Як автор передав настрій, почуття?
6) Навіщо художник створив цю картину?
V. Практична робота учнів.
Сьогодні ми будемо виконувати зимовий пейзаж, а допоможе вам у цьому такий алгоритм виконання:
1. Спочатку скомпонуйте зображення олівцем на аркуші.
2. Нанесіть перший шар фарби.
3. Додаючи інші відтінки, затемнюйте поступово ті ділянки роботи, які мають бути темними.
4. Деталі промалюйте фломастером.
VI. Підсумки уроку
«Міні-вернісаж»
Учитель організовує виставку найбільш відомих робіт, а також малюнків дітей. Учні разом з учителем аналізують роботи, виставляють оцінки і вирішують чи досягнуто мети уроку, роблять висновки про творчість однокласників.
- Любі, діти! Дякую вам за вашу працю і творчість. Ви всі дуже розумні і талановиті. Бажаю вам ніколи не зупинятись на досягнутому, розвивати свої здібності і таланти, повсяк час творити красу і дарувати її людям – від цього ваша душа наповниться світлом і добром.
VIІ. Домашнє завдання.
Провести спостереження за зміною кольорів в залежності від відстані.
Немає коментарів:
Дописати коментар